Klub Młodego Odkrywcy

Witamy na naszej podstronie Klub Młodego Odkrywcy „CHEMICY”. Nasz Klub został zarejestrowany w Centrum Nauki Kopernik i od 1 stycznia roku 2014 zaczynamy swoją działalność. 
04/10/2014
W KMO od września wystartowaliśmy w małej grupce i spotykamy się w soboty w godzinach 9-12. W czasie zajęć rozwiązujemy zadania i wykonujemy doświadczenia. W zajęciach uczestniczy Bartosz Bańska i Julka Ilnicka. Czasami dołączają do nas nasi absolwenci, którzy w poprzednich latach brali udział w podobnych zajęciach: Emil Danieluk, Agata Parada i Grzesiek Łazeba. W najbliższym czasie opublikujemy zdjęcia z naszych zajęć i filmiki jakie nakręciliśmy.

W naszym klubie będzie realizowany projekt gimnazjalny klas II w Siennicy Nadolnej pt. „Woda - niezwykła substancja”. Projekt realizowany będzie w sumie przez 4 uczniów, a o szczegółach będziemy informowali na naszej stronie.

W związku z projektem powstała też grupa dyskusyjna do której zapisani zostali uczestnicy projektu.

Od września 2015 r. klubowiczami zostali ucznowie klasy V, którzy spotykają się raz w miesiącu na zajęciach o których można poczytać poniżej.

„Tajemniczy żywioł” z zestawu „Konstruktorzy marzeń”

W dniu 9 marca 5 klubowiczów wykonywało doświadczenie „Tajemniczy żywioł” z zestawu „Konstruktorzy marzeń”. Poniżej znajduje się kilka zdjęć z tych zajęć. Na facebooku znajduje się kilka filmików z tych zajęć. Na kolejnych zajęciach zajmiemy się następnym zagadnieniem zamieszczonym w zestawie, który otrzymaliśmy z Kopernika.

56 Misja ISS

W dniach dniach 7-10 lutego 2017 r. odbyła się 56 Misja ISS. Uczniowie z Klubu Młodych Odkrywców „Chemicy” zlecali Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) wykonanie zdjęć naszej planety. Uczniowie mieli do wykorzystania 250 kodów pozwalających wykonać zdjęcie Ziemi z wysokości ponad 400 km. Efekty tych prac możecie podziwiać na zdjęciach, nie zawsze udaje się pokazać piękno Ziemi, czasami chmury zasłaniają widoki. Poniżej prezentujemy 16 zdjęć, Wszystkie zdjęcia znajdują się w Galerii Google, którą można oglądać tutaj

55 Misja ISS

W dniach 8-12 listopada 2016 r. uczniowie skupieni w KMO mieli okazję po raz pierwszy uczestniczyć w niecodziennym przedsięwzięciu.
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) to ogromne laboratorium nauki w przestrzeni jest domem dla załogi astronautów i kosmonautów. Projekt rozpoczął się w 1998 roku, kiedy 15 krajów zaczęło współpracować i wspólnie budować ISS. Amerykańskie i rosyjskie rakiety przeniosły moduły ISS w przestrzeń. Następnie astronauci w przestrzeni pomogli je połączyć. Stacja kosmiczna budowana była przez 13 lat i kosztowała ok. 150 mld dolarów.
Na pokładzie ISS, astronauci przeprowadzają eksperymenty z biologii, fizyki, astronomii, meteorologii i wielu innych dziedzinach. Działania edukacyjne są ważną częścią misji na stacji kosmicznej.
Gdy Sally Ride stała się pierwszą amerykańską kobietą kosmonautką, była zdumiona widokiem naszej pięknej niebieskiej planety zawiniętej w cienki koc powietrza. Sally zdała sobie sprawę, jak ważne jest dla nas wszystkich, aby dbać o naszą kruchą przestrzeń w której żyjemy. Chciała podzielić się tymi poglądami z młodymi ludźmi z całego świata. To dało Sally pomysł: Jeśli NASA umieścić kamerę w przestrzeni, uczniowie mogą przystawki zdjęć z różnych miejsc na Ziemi.
Sally po uruchomieniu programu w 1995 roku i nazwała go KidSat. W 1998 roku program został przemianowany EarthKAM. Sally zmarła w 2012 roku, a w 2013 roku, NASA przemianowany program na Sally Ride EarthKAM. Dziś aparat Sally Ride EarthKAM obsługuje około czterech misji rocznie. Podczas misji, uczniowie na całym świecie kierują kamerę do przechwytywania obrazów z określonych miejsc na Ziemi.
Dzięki kontaktom w Centrum Nauki Kopernik z Michałem Kazimierczakiem z Klub Młodych Odkrywców „Kolska Wyspa”, działający przy ZS nr 1 w Kole podjęliśmy się wzięcia udziału w 55 Misji.
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna krąży wokół Ziemi na wysokości od 320 do 420 km z prędkością 28 000 km/h, a zatem okrąża Ziemię około 16 razy na dobę. Stacja jest rozmiarów boiska do piłki nożnej i ma miejsca dla załogi składającej się z sześciu astronautów. Przelot nad Europą trwa bardzo krótko - przeciętnie 7-10 minut.
Każdy z uczniów mógł zlecić stacji kosmicznej ISS wykonanie kilku zdjęć w szkole przez Internet, a pozostałe zdjęcia wykonać samodzielnie w domu poprzez udostępnione przez NASA kody. Ze strony amerykańskiej projektem kierowała Sally Ride - pierwsza w historii amerykańska astronautka. Wszystkie potrzebne materiały edukacyjne zostały dostarczone przez NASA oraz Sally Ride team.
Wykonywanie zdjęć naszej planety z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej było ogromną przyjemnością i nowym wyzwaniem. Dotychczas niewiele polskich szkół miało możliwość fotografowania Ziemi z wysokości 320 - 420 km. Wiemy o tym, że działające koło astronomiczne we Włodawie, również podejmowało takie misje, ale nie znamy więcej szkół w naszej okolicy, które brały udział kiedyś w takim przedsięwzięciu.
Pozyskane materiały, zdjęcia mogą być wykorzystane na lekcjach fizyki, astronomii, matematyki, geografii i sztuki. Stanowić mogą źródła nowej wiedzy, mogą inspirować uczniów do wyznaczania swoich osobistych celów oraz budzić zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi, a także metodami badawczymi opartymi na wykorzystaniu nowoczesnych technologii informatycznych.
Efektem wspólnej pracy uczestników projektu są zdjęcia wykonane w różnych krajach znajdujących się na trasie przelotu stacji kosmicznej.
W tej misji uczniowie wraz z opiekunem Zbigniewem Rzemieniukiem przesłali 204 zlecenia wykonania zdjęć, jednak ze względu na awarię komputera połączonego z kamerą otrzymaliśmy 51 zdjęć. Nie zniechęca to nas do pracy i już w lutym uczniowie wezmą udział po raz kolejny w tym w 56 misji ISS.Poniżej znajduje się 16 wybranych zdjęć wykonanych w czasie tej misji.
Linki związane z ISS:
Mieszkańcy ISS 
Transmisja on-line ze stacji

Samorządowcy
o reformie edukacji

16 września 2016 r. wraz z uczniami z KMO z klasy VI przeprowadził pokazy w czasie konferencji „Samorządowcy o reformie edukacji” w PWSZ w Chełmie. W pokazach wzięło udział 7 uczniów: Patrycja Zielińska, Wiktoria Torbiczuk, Szymon Jagusiak, Dawid Ćwirta, Kamil Liśkiewicz, Kinga Kalisiewicz i Dominik Wójtowicz. Akurat to ci uczniowie jako pierwsi pójdą do klasy VII po reformie. 

Dzień Młodych Naukowców

W dniu 19 maja 2016 r. Depułtyczach Królewskich koło Chełma gościliśmy w obiektach PWSZ na zaproszenie Barbary Foryt z Przedszkola Nr 8 w Chełmie na Dniach Młodych Naukowców. Z naszego klubu CHEMICY pojechało 6 klubowiczów: Patrycja Zielińska, Wiktoria Torbiczuk, Szymon Jagusiak, Dawid Ćwirta, Kamil Liśkiewicz i Dominik Wójtowicz
Nasi klubowicze wykonywali doświadczenia dla przedszkolaków przybyłych z różnych przedszkoli z Chełma. Jak widać piąta klasa była mocno zaangażowana - podpalali mąkę i stół, pokazywali jak się zachowuje suchy lód, demonstrowali „kameleona” i rozpalali ogień bez użycia zapałek. Część klubowiczów zwiedzała obiekty PWSZ, niestety na koniec trzeba było to wszystko posprzątać.
Poniżej zamieszczamy zdjęcia.

Gęstość - część II

W czasie zajęć KMO 21 kwietnia 2016 r. dokończyliśmy doświadczenia związane z gęstością. Mieliśmy okazję zobaczyć lód który pływa po powierzchni wody, a także lód który tonie. Zobaczyliśmy jak można przelać gaz z naczynia do naczynia. Najfajniejsze są wybuchy! Zrobiliśmy 2 eksplozje, na pewno było słychać nas w całej szkole. Na koniec zrobiliśmy chemiczne jojo.

Ujarzmić gęstość - część I

W dniu 21 stycznia 2016 odbyły się kolejne zajęcia dla uczniów klasy V w ramach klubu. Tym razem zajmowaliśmy się pojęciem gęstości. Na początku zajęć dokonaliśmy podziału na 2 grupy. Każda z grup miała za zadanie zbudowanie dowolną techniką jak najwyższej wieży z kartek papieru A4. Jak widać na zdjęciach, jedna z drużyn zbudowała baaardzo wysoką wieżę.
Następnie zajęliśmy się problematyką ciężaru i gęstości. Staraliśmy się zauważyć czym różnią się te dwa pojęcia. Korzystając z wiadomości z matematyki obliczyliśmy objętości prostopadłościanów wykonanych z drewna i metalu. Okazało się, że mają taką samą objętość. Postanowiliśmy je zważyć, a następnie wspólnie zdefiniowaliśmy pojęcie gęstość. 
Uczyliśmy się także mierzenia objętości różnymi sposobami: zlewką, cylindrem miarowym i pipetą, strzykawka też się do tego nadaje.
Wyliczyliśmy gęstość dla obu materiałów z których wykonane były prostopadłościany. 
Następnym problemem jaki rozważaliśmy było wyznaczanie objętości przedmiotów o nieregularnych kształtach. Po chwili zastanowienia i podpowiedzi, znaleźliśmy rozwiązanie – przedmiot wrzucaliśmy do cylindra z wodą i wyznaczaliśmy objętość jako różnicę poziomu po wrzuceniu i przed wrzuceniem przedmiotu.
Co ma większą gęstość: lód czy woda ciekła? Na to pytanie dość szybko udzieliliśmy odpowiedzi.
Czas na ciekawe doświadczenie, doświadczenie z dwoma butelkami z kolorową wodą. W jednej butelce znajdowała się woda zimna a w drugiej gorąca. Największym problemem było postawienie butelek na sobie tak aby stykały się szyjkami, by woda mogła przedostać się z jednej butelki do drugiej. Zauważyliśmy, że w grupie w której ustawiono wodę gorącą u dołu, a zimną u góry, nastąpiło szybkie zmieszanie się kolorów. W grupie drugiej kolory się nie mieszały.
Zauważyliśmy, że czas naszych zajęć szybko minął, ale to jeszcze nie koniec zabawy z gęstością…

Substancje przewodzące prąd

Po spotkaniu na IV Forum KMO doszedłem do wniosku, że warto do naszego klubu zaprosić najmłodszych uczniów. Ponieważ dobrze znam uczniów klasy V, zaproponowałem pierwsze spotkanie w dniu 27 listopada 2015 r.. Zajęcia dotyczyły badania przewodnictwa prądu przez różne substancje. Kilku uczniów przez godzinę miało okazję zbdać jakie substancje przewodzą prąd, wpadli na kilka ciekawych pomysłów badania. W ten sposób powstał scenariusz zajęć, który został zamieszczony na stronie Centrum Nauki Kopernik w Klubie Młodego Odkrywcy.

Darmowe strony internetowe dla każdego