Klub Młodego Odkrywcy

Witamy na naszej podstronie Klub Młodego Odkrywcy „CHEMICY”. Nasz Klub został zarejestrowany w Centrum Nauki Kopernik i od 1 stycznia roku 2014 zaczynamy swoją działalność. 
04/10/2014
W KMO od września wystartowaliśmy w małej grupce i spotykamy się w soboty w godzinach 9-12. W czasie zajęć rozwiązujemy zadania i wykonujemy doświadczenia. W zajęciach uczestniczy Bartosz Bańska i Julka Ilnicka. Czasami dołączają do nas nasi absolwenci, którzy w poprzednich latach brali udział w podobnych zajęciach: Emil Danieluk, Agata Parada i Grzesiek Łazeba. W najbliższym czasie opublikujemy zdjęcia z naszych zajęć i filmiki jakie nakręciliśmy.

W naszym klubie będzie realizowany projekt gimnazjalny klas II w Siennicy Nadolnej pt. „Woda - niezwykła substancja”. Projekt realizowany będzie w sumie przez 4 uczniów, a o szczegółach będziemy informowali na naszej stronie.

W związku z projektem powstała też grupa dyskusyjna do której zapisani zostali uczestnicy projektu.

Od września 2015 r. klubowiczami zostali ucznowie klasy V, którzy spotykają się raz w miesiącu na zajęciach o których można poczytać poniżej.

25. Piknik Naukowy

W dniu 21 maja 2022 8 uczniów z klasy VII z Klubu Młodych Odkrywców „Chemicy” wzięło udział w 25. Pikniku Naukowym w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Adres strony ze szczegółami pikniku adres  Wśród uczniów było 2 uczestników z Ukrainy - Edgar i Kristina, przebywających od marca w naszym Kraju i uczęszczający do naszej szkoły.
Po dotarciu na miejsce pikniku przy Nabrzeżu Kościuszkowskim zobaczyliśmy tłumy stojące w kolejce do Centrum Konferencyjnego. Ustawiliśmy się w kolejce i po godzinie udało nam się wejść. Parter i piętro Centrum były wypełnione stanowiskami przeróżnych wystawców prezentującymi doświadczenia i eksponaty, niektóre doświadczenia można było wykonać samodzielnie. Spędziliśmy tu dużo czasu, a w międzyczasie okazało się, że możemy przejść do części wystawowej CN Kopernik, gdzie mogliśmy przy eksponatach wykonywać doświadczenia. Udało się nam również wejść do laboratorium chemicznego gdzie tuż przed jego zamknięciem udało się poeksperymentować z kuchnią molekularną.
Po wyjściu z CN Kopernik spacerowaliśmy po ogrodzie na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie znajduje balkon widokowy, a następnie brzegiem Wisły udaliśmy się do stacji metra po drodze zwiedzając pawilon 512, w którym również znajdowało się bardzo wielu wystawców z doświadczeniami. Przed wyjazdem w drogę powrotną nieco spóźnionym pociągiem wstąpiliśmy do McDonald's i pociągiem do Lublina, a z Lublina do Krasnegostawu zastępczą komunikacją autobusową.
Strona polskiego radia, na której jest na pierwszym planie Karol Polskie Radio.

„Tajemniczy żywioł” z zestawu „Konstruktorzy marzeń”

W dniu 9 marca 5 klubowiczów wykonywało doświadczenie „Tajemniczy żywioł” z zestawu „Konstruktorzy marzeń”. Poniżej znajduje się kilka zdjęć z tych zajęć. Na facebooku znajduje się kilka filmików z tych zajęć. Na kolejnych zajęciach zajmiemy się następnym zagadnieniem zamieszczonym w zestawie, który otrzymaliśmy z Kopernika.

56 Misja ISS

W dniach dniach 7-10 lutego 2017 r. odbyła się 56 Misja ISS. Uczniowie z Klubu Młodych Odkrywców „Chemicy” zlecali Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) wykonanie zdjęć naszej planety. Uczniowie mieli do wykorzystania 250 kodów pozwalających wykonać zdjęcie Ziemi z wysokości ponad 400 km. Efekty tych prac możecie podziwiać na zdjęciach, nie zawsze udaje się pokazać piękno Ziemi, czasami chmury zasłaniają widoki. Poniżej prezentujemy 16 zdjęć, Wszystkie zdjęcia znajdują się w Galerii Google, którą można oglądać tutaj

55 Misja ISS

W dniach 8-12 listopada 2016 r. uczniowie skupieni w KMO mieli okazję po raz pierwszy uczestniczyć w niecodziennym przedsięwzięciu.
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) to ogromne laboratorium nauki w przestrzeni jest domem dla załogi astronautów i kosmonautów. Projekt rozpoczął się w 1998 roku, kiedy 15 krajów zaczęło współpracować i wspólnie budować ISS. Amerykańskie i rosyjskie rakiety przeniosły moduły ISS w przestrzeń. Następnie astronauci w przestrzeni pomogli je połączyć. Stacja kosmiczna budowana była przez 13 lat i kosztowała ok. 150 mld dolarów.
Na pokładzie ISS, astronauci przeprowadzają eksperymenty z biologii, fizyki, astronomii, meteorologii i wielu innych dziedzinach. Działania edukacyjne są ważną częścią misji na stacji kosmicznej.
Gdy Sally Ride stała się pierwszą amerykańską kobietą kosmonautką, była zdumiona widokiem naszej pięknej niebieskiej planety zawiniętej w cienki koc powietrza. Sally zdała sobie sprawę, jak ważne jest dla nas wszystkich, aby dbać o naszą kruchą przestrzeń w której żyjemy. Chciała podzielić się tymi poglądami z młodymi ludźmi z całego świata. To dało Sally pomysł: Jeśli NASA umieścić kamerę w przestrzeni, uczniowie mogą przystawki zdjęć z różnych miejsc na Ziemi.
Sally po uruchomieniu programu w 1995 roku i nazwała go KidSat. W 1998 roku program został przemianowany EarthKAM. Sally zmarła w 2012 roku, a w 2013 roku, NASA przemianowany program na Sally Ride EarthKAM. Dziś aparat Sally Ride EarthKAM obsługuje około czterech misji rocznie. Podczas misji, uczniowie na całym świecie kierują kamerę do przechwytywania obrazów z określonych miejsc na Ziemi.
Dzięki kontaktom w Centrum Nauki Kopernik z Michałem Kazimierczakiem z Klub Młodych Odkrywców „Kolska Wyspa”, działający przy ZS nr 1 w Kole podjęliśmy się wzięcia udziału w 55 Misji.
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna krąży wokół Ziemi na wysokości od 320 do 420 km z prędkością 28 000 km/h, a zatem okrąża Ziemię około 16 razy na dobę. Stacja jest rozmiarów boiska do piłki nożnej i ma miejsca dla załogi składającej się z sześciu astronautów. Przelot nad Europą trwa bardzo krótko - przeciętnie 7-10 minut.
Każdy z uczniów mógł zlecić stacji kosmicznej ISS wykonanie kilku zdjęć w szkole przez Internet, a pozostałe zdjęcia wykonać samodzielnie w domu poprzez udostępnione przez NASA kody. Ze strony amerykańskiej projektem kierowała Sally Ride - pierwsza w historii amerykańska astronautka. Wszystkie potrzebne materiały edukacyjne zostały dostarczone przez NASA oraz Sally Ride team.
Wykonywanie zdjęć naszej planety z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej było ogromną przyjemnością i nowym wyzwaniem. Dotychczas niewiele polskich szkół miało możliwość fotografowania Ziemi z wysokości 320 - 420 km. Wiemy o tym, że działające koło astronomiczne we Włodawie, również podejmowało takie misje, ale nie znamy więcej szkół w naszej okolicy, które brały udział kiedyś w takim przedsięwzięciu.
Pozyskane materiały, zdjęcia mogą być wykorzystane na lekcjach fizyki, astronomii, matematyki, geografii i sztuki. Stanowić mogą źródła nowej wiedzy, mogą inspirować uczniów do wyznaczania swoich osobistych celów oraz budzić zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi, a także metodami badawczymi opartymi na wykorzystaniu nowoczesnych technologii informatycznych.
Efektem wspólnej pracy uczestników projektu są zdjęcia wykonane w różnych krajach znajdujących się na trasie przelotu stacji kosmicznej.
W tej misji uczniowie wraz z opiekunem Zbigniewem Rzemieniukiem przesłali 204 zlecenia wykonania zdjęć, jednak ze względu na awarię komputera połączonego z kamerą otrzymaliśmy 51 zdjęć. Nie zniechęca to nas do pracy i już w lutym uczniowie wezmą udział po raz kolejny w tym w 56 misji ISS.Poniżej znajduje się 16 wybranych zdjęć wykonanych w czasie tej misji.
Linki związane z ISS:
Mieszkańcy ISS 
Transmisja on-line ze stacji

Samorządowcy
o reformie edukacji

16 września 2016 r. wraz z uczniami z KMO z klasy VI przeprowadził pokazy w czasie konferencji „Samorządowcy o reformie edukacji” w PWSZ w Chełmie. W pokazach wzięło udział 7 uczniów: Patrycja Zielińska, Wiktoria Torbiczuk, Szymon Jagusiak, Dawid Ćwirta, Kamil Liśkiewicz, Kinga Kalisiewicz i Dominik Wójtowicz. Akurat to ci uczniowie jako pierwsi pójdą do klasy VII po reformie. 

Dzień Młodych Naukowców

W dniu 19 maja 2016 r. Depułtyczach Królewskich koło Chełma gościliśmy w obiektach PWSZ na zaproszenie Barbary Foryt z Przedszkola Nr 8 w Chełmie na Dniach Młodych Naukowców. Z naszego klubu CHEMICY pojechało 6 klubowiczów: Patrycja Zielińska, Wiktoria Torbiczuk, Szymon Jagusiak, Dawid Ćwirta, Kamil Liśkiewicz i Dominik Wójtowicz
Nasi klubowicze wykonywali doświadczenia dla przedszkolaków przybyłych z różnych przedszkoli z Chełma. Jak widać piąta klasa była mocno zaangażowana - podpalali mąkę i stół, pokazywali jak się zachowuje suchy lód, demonstrowali „kameleona” i rozpalali ogień bez użycia zapałek. Część klubowiczów zwiedzała obiekty PWSZ, niestety na koniec trzeba było to wszystko posprzątać.
Poniżej zamieszczamy zdjęcia.

Gęstość - część II

W czasie zajęć KMO 21 kwietnia 2016 r. dokończyliśmy doświadczenia związane z gęstością. Mieliśmy okazję zobaczyć lód który pływa po powierzchni wody, a także lód który tonie. Zobaczyliśmy jak można przelać gaz z naczynia do naczynia. Najfajniejsze są wybuchy! Zrobiliśmy 2 eksplozje, na pewno było słychać nas w całej szkole. Na koniec zrobiliśmy chemiczne jojo.

Ujarzmić gęstość - część I

W dniu 21 stycznia 2016 odbyły się kolejne zajęcia dla uczniów klasy V w ramach klubu. Tym razem zajmowaliśmy się pojęciem gęstości. Na początku zajęć dokonaliśmy podziału na 2 grupy. Każda z grup miała za zadanie zbudowanie dowolną techniką jak najwyższej wieży z kartek papieru A4. Jak widać na zdjęciach, jedna z drużyn zbudowała baaardzo wysoką wieżę.
Następnie zajęliśmy się problematyką ciężaru i gęstości. Staraliśmy się zauważyć czym różnią się te dwa pojęcia. Korzystając z wiadomości z matematyki obliczyliśmy objętości prostopadłościanów wykonanych z drewna i metalu. Okazało się, że mają taką samą objętość. Postanowiliśmy je zważyć, a następnie wspólnie zdefiniowaliśmy pojęcie gęstość. 
Uczyliśmy się także mierzenia objętości różnymi sposobami: zlewką, cylindrem miarowym i pipetą, strzykawka też się do tego nadaje.
Wyliczyliśmy gęstość dla obu materiałów z których wykonane były prostopadłościany. 
Następnym problemem jaki rozważaliśmy było wyznaczanie objętości przedmiotów o nieregularnych kształtach. Po chwili zastanowienia i podpowiedzi, znaleźliśmy rozwiązanie – przedmiot wrzucaliśmy do cylindra z wodą i wyznaczaliśmy objętość jako różnicę poziomu po wrzuceniu i przed wrzuceniem przedmiotu.
Co ma większą gęstość: lód czy woda ciekła? Na to pytanie dość szybko udzieliliśmy odpowiedzi.
Czas na ciekawe doświadczenie, doświadczenie z dwoma butelkami z kolorową wodą. W jednej butelce znajdowała się woda zimna a w drugiej gorąca. Największym problemem było postawienie butelek na sobie tak aby stykały się szyjkami, by woda mogła przedostać się z jednej butelki do drugiej. Zauważyliśmy, że w grupie w której ustawiono wodę gorącą u dołu, a zimną u góry, nastąpiło szybkie zmieszanie się kolorów. W grupie drugiej kolory się nie mieszały.
Zauważyliśmy, że czas naszych zajęć szybko minął, ale to jeszcze nie koniec zabawy z gęstością…

Substancje przewodzące prąd

Po spotkaniu na IV Forum KMO doszedłem do wniosku, że warto do naszego klubu zaprosić najmłodszych uczniów. Ponieważ dobrze znam uczniów klasy V, zaproponowałem pierwsze spotkanie w dniu 27 listopada 2015 r.. Zajęcia dotyczyły badania przewodnictwa prądu przez różne substancje. Kilku uczniów przez godzinę miało okazję zbdać jakie substancje przewodzą prąd, wpadli na kilka ciekawych pomysłów badania. W ten sposób powstał scenariusz zajęć, który został zamieszczony na stronie Centrum Nauki Kopernik w Klubie Młodego Odkrywcy.

Kreator www - przetestuj za darmo